Розваги для дітей

"Тільки веселі слова".

Грати краще в колі. Хтось із граючих визначає тему. Треба називати по черзі, наприклад, тільки веселі слова. Перший гравець вимовляє: "Клоун". Другий: "Радість". Третій: "Сміх" і т. д. Гра рухається по колу до тих пір, поки слова не вичерпаються.

Можна змінити тему і називати зелені слова (наприклад, огірок, ялинка, олівець і т. д.), тільки круглі (наприклад, годинник, Колобок, колесо і т. д.).

"Слова м'ячики".

Дитина і дорослий грають у парі. Дорослий кидає дитині м'яч і одночасно вимовляє слово, наприклад, "Тихий". Дитина повинна повернути м'яч і вимовити слово з протилежним значенням "Гучний". Потім гравці міняються ролями. Тепер вже Дитина першого вимовляє слово, а дорослий підбирає до нього слово з протилежним значенням.

"Антоніми в казках та фільмах".

Дорослий пропонує дітям пограти із Казкою, пояснюючи, що він буде вимовляти назву - антонім, а Дитина повинна буде відгадувати справжню назву Казки.

Приклади завдань:

• "Зелена хустинка" - ("Червона шапочка");

• "Міша в постолах" - ("Кіт у чоботях");

• "Розповідь про просту курочку" - ("Казка про золоту рибку");

• "Знайка в Місячному селі" - ("Незнайко у Сонячному місті");

• "Бебі – коротка шкарпетка" - "Пеппі - довга панчоха");

• "Розповідь про живу селянку і одного слабака" - ("Казка про мертву царівну і сім богатирів");

• "Селянка під гарбузом" - ("Принцеса на горошині");

• "Простий замочок" - ("Золотий ключик");

"Якщо раптом ..."

Дитині пропонується якась незвичайна ситуація, з якої вона повинна знайти вихід, висловити свою точку зору. Наприклад, Якщо раптом на Землі зникнуть:

• Всі гудзики;

• Всі ножиці;

• Всі сірники;

• Всі підручники чи книги і т. д.

Що станеться? Чим це можна замінити? Дитина може відповісти: "Якщо раптом на Землі зникнуть всі гудзики, нічого страшного не відбудеться, тому що їх можна замінити: мотузочками, липучками, гачками, кнопочками, ременем, поясом і т. д." Можна запропонувати Дитині й інші ситуації, наприклад, якщо б у мене була:

• Жива вода;

• Квіточка-семицвітка;

• Чоботи-скороходи;

• Килим-літак і т. д.

"Підбери слово"

Дитині пропонується підібрати до будь-якого предмету, об'єкту, явища слова, що позначають ознаки. Наприклад, зима яка? (Холодна, сніжна, морозна). Сніг який? (Білий, пухнастий, м'який, чистий).

"Хто що вміє робити".

Дитині пропонується підібрати до предмета, об'єкта як можна більше слів-дій. Наприклад, що вміє робити кішка? (Дряпатися, вигинати спину, пригати, бігати, спати, гратись, ловити мишей і т. д.).

"Антоніми для загадок".

Спочатку гри гравці домовляються про тему, яка буде служити основою для загадок. Потім Дорослий загадує Дитині загадку, в якій все навпаки, наприклад, тема "Тварини".

• Живе у воді (значить, на суші);

• Шерсті немає зовсім (значить, довга шерсть);

• Хвіст дуже довгий (значить, короткий);

• Всю зиму веде активний спосіб життя (значить, спить);

• Дуже любить солоне (значить, солодке).

Хто це? (Ведмідь)

"Веселі рими".

Гравці повинні підбирати до слів рими.

• Свічка - .... пічка;

• Труби - ... губи;

• Ракетка - піпетка;

• Слон - ... трон;

• Чоботи - ... роботи і т. д.

Старші дошкільники вже можуть розповісти про події власного життя, про свій особистий досвід, причому робити це дуже виразно. Спробуйте запропонувати їм вміщені нижче творчі завдання.

Говоримо по-різному

Спробуйте один і той же дитячий віршик прочитати спочатку звичайним голосом, потім дуже швидко і дуже повільно, басом і тоненьким голоском, роблячи наголос не на тих словах, на яких потрібно. Змінивши інтонацію, можна вірш прочитати як страшну історію або як телевізійний репортаж. Якщо вийде, спробуйте використовувати іноземний акцент. Та хіба мало що можна придумати!

Завжди під рукою

Всім батькам знайомі ситуації, коли дитину важко чимось зайняти, - наприклад, довге очікування в черзі або втомлива поїздка у транспорті. Все, що потрібно в таких випадках, - щоб у маминій сумочці знайшлося двоє фломастерів або хоча б просто ручка. Намалюйте на пальчиках малюка смайлики: один - усміхнений, другий - сумний, третій - здивований. Нехай на одній руці опиниться два персонажа, а на іншій, припустимо, три. Малюк може дати персонажам імена, познайомити їх між собою, заспівати пісеньку чи розіграти з ними сценку.

Кращий друг

Якщо ви чекаєте в приміщенні, де розкладені журнали, можете пограти в "розповідь про кращого друга". Нехай дитина вибере картинку, яка йому подобається. Це може бути якась людина або тварина. Попросіть дитину розповісти про свого "кращого друга". Де він живе? В які ігри любить грати? Він спокійний або любить побігати? Що ще можна про нього розповісти?

Розповіді по картинках

Добре, якщо ви зможете підібрати кілька картинок, пов'язаних спільним сюжетом. Наприклад, з дитячого журналу (на зразок "Веселих картинок"). Спочатку змішайте ці картинки і запропонуйте маляті відновити порядок, щоб можна було по ним скласти розповідь. Якщо дитині важко на перших порах, задайте кілька запитань. Чи не виявиться під рукою такого набору сюжетних картинок - візьміть просто листівку. Запитаєте дитину, що на ній зображено, що відбувається зараз, що могло відбуватися до цього, а що буде потім.

Мій репортаж

Ви з дитиною побували в якійсь поїздці тільки вдвох, без інших членів сім'ї. Запропонуйте йому скласти репортаж про свою подорож. В якості ілюстрацій використовуйте фотознімки або відеосюжети. Дайте дитині можливість самому вибрати, про що розповідати, без навідних запитань. А ви прослідкуйте за тим, що саме відклалося в дитячій пам'яті, що виявилося цікавим, важливим. Якщо почне фантазувати, не зупиняйте. Мова малюка розвивається незалежно від того, які події - реальні чи вигадані - їм відтворюються.

Сімейне ток-шоу

Можливо, дитині сподобається ідея спробувати себе в ролі телевізійного ведучого? Приготуйте магнітофон чи диктофон для запису, дайте "журналісту" у руки мікрофон - і можна починати інтерв'ю з бабусею чи дідусем, тіткою або сестрою ... До початку інтерв'ю підкажіть дитині, які питання можна задати. Наприклад: "Яке у тебе улюблена страва? .. А що ти любив їсти в дитинстві? .. Куди б ти хотів поїхати?" і т. д.

Зміни пісню

Дітям подобається співати про знайомі речі - про себе і свою родину, про своїх іграшок і про те, що вони бачили на прогулянці ... Виберіть добре відому пісню і запропонуйте дитині придумати до неї нові слова. Нічого, якщо текст буде не надто зв'язним, багато повторень - теж не страшно. Рими не обов'язкові. Можете запропонувати і свій, "дорослий" варіант переробленого тексту.

 

Одним із способів розвитку зв'язного мовлення може стати перегляд мультфільмів. Почніть разом з малюком дивитися цікавий мультфільм, а на самому захоплюючому місці "згадайте" про невідкладну справу, яку ви повинні зробити саме зараз, але попросіть дитину розповісти вам пізніше, що відбудеться далі в мультфільмі і чим він закінчиться. Не забудьте подякувати вашому оповідачу!